Is sushi gezond?

18 oktober 2019

Als je het aan tien willekeurige mensen zou vragen, krijg je waarschijnlijk tien verschillende antwoorden op de vraag: is sushi gezond? De één zal zeggen dat sushi hartstikke gezond is omdat het tenslotte verse vis, en dus Omega-3, bevat of juist komkommer en avocado. Een ander zal zeggen dat sushi een regelrechte dikmaker is en weer een ander zal zeggen dat het ligt aan het soort sushi dat je kiest. Wij gaan daarom graag wat dieper in op de vraag: is sushi gezond?


Zoals bij elk ander gerecht is niet ieder ingrediënt (net zo) gezond. Het ligt vooral aan wat je besteld hebt of het bord sushi dat je voor je hebt staan gezond is. Dat is grotendeels afhankelijk van de ingrediënten van de sushi, de bereidingswijze en de hoeveelheid.


De ingrediënten

Vis is, zoals zojuist al genoemd, over het algemeen een gezonde keuze. Vette vis, zoals zalm, bevat veel Omega-3 vetzuren, wat onder andere goed is voor je lichaam en je geheugen. Zo beschermen de vetzuren in vis tegen hart- en vaatziekten. Het wordt zelfs aangeraden om één keer per week vette vis te eten. Ook het zeewier (nori) dat voor sushi gebruikt wordt, is erg gezond. Het bevat veel vitaminen en mineralen.


Voor sushi wordt daarnaast witte rijst gebruikt. Witte rijst bevat weinig vezels en flink wat koolhydraten. Wissel daarom stukjes sushi af met stukjes sashimi, waar geen rijst in zit, of nigiri, een soort sashimi op een bedje van (minder) rijst. Of kies voor de afwisseling eens voor een vegetarische (maki) roll, die ingrediënten als tofu, avocado en komkommer bevat.


De bereidingswijze

Het is waarschijnlijk geen verrassing dat gefrituurd eten ongezonder is dan rauw eten. De rauwe vis in bijvoorbeeld sashimi en sushi is dan ook gezonder dan bijvoorbeeld een portie gefrituurde garnalen in tempura. Ook hierbij geldt dat voldoende afwisseling een slimme keuze is. En wat dacht je van ongefrituurde ebi garnalen?


De hoeveelheid

Met mate wordt er vaak gezegd, en dat is ook echt zo! Bij tonijn en makreel is het bijvoorbeeld verstandig er niet té veel van te eten, omdat ze een hogere concentratie kwik bevatten. Maar twee tonijnrolls kun je met een gerust hart eten. De pikante mayonaise in de California roll bevat weer veel koolhydraten, dus deze sushi eet je ook met mate. Sowieso geldt voor sushi dat je het niet iedere dag moet eten, maar zoals de Japanners een paar keer per maand. Dat zorgt er bovendien voor dat het extra speciaal en lekker blijft!


Tot slot wordt er nog wel eens geroepen dat je bij het eten van sushi het risico loopt op een besmetting met de gevaarlijke listeria bacterie. Dat is alleen het geval als je rauwe vis eet die langdurig gekoeld bewaard is. Bij Oriental Green House in Eindhoven werken we altijd met verse producten in een hygiënische keuken, waardoor deze bacterie geen kans krijgt. 


Dus om nog even terug te komen op de vraag: is sushi gezond? Wanneer je gevarieerd eet en de minder gezonde keuzes met mate, kun je sushi blijven eten zonder je schuldig te hoeven voelen!